Menu

Meldingen vlieglawaai – aanvulling

Onderstaand bericht heeft een van onze bewoners ontvangen van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) naar aanleiding van een vraag: er is door aankomende en vertrekkende vliegtuigen over Gouda een enorm geluidsoverlast gekomen de laatste weken, wij wonen nu 2 jaar in Gouda en dit is nog nooit zo geweest, heeft dit een reden zoals onderhoud of iets dergelijks aan Schiphol, we horen het graag.

——————————————————–

Boven uw postcode heeft u voornamelijk overlast van naderend vliegverkeer naar de Zwanenburgbaan (36C) en Aalsmeerbaan (36R). Door de noordelijke windrichting in combinatie met werkzaamheden aan de Kaagbaan (06/24) ervaart u meer overlast de afgelopen periode. Dit verkeer wordt overdag begeleid (zonder vaste vliegroutes) door luchtverkeersleiders op Schiphol-Oost. Naderend vliegverkeer krijgt een instructie van LVNL om naar een van de verzamelpunten in de buurt van Schiphol te vliegen Deze punten liggen boven de Noordzee (SUGOL), Flevoland (ARTIP) en de Maasvlakte (RIVER). Vanaf deze punten krijgt elk vliegtuig eigen richting en hoogte instructies van de luchtverkeersleider om naar de toegewezen landingsbaan te vliegen. In de nacht (23-6 uur) is het rustiger en daardoor kunnen vliegtuigen gebruik maken van vaste naderingsroutes vanaf de verzamelpunten naar de preferente landingsbanen. Hierdoor kunnen vliegtuigen continu dalen met minder motorvermogen. Het toepassen van deze nachtprocedure is overdag nog niet mogelijk omdat het verkeer dan niet veilig en efficiƫnt afgehandeld kan worden. LVNL en het Ministerie van IenW werken aan oplossingen hiervoor o.a. binnen het programma luchtruimherziening.

De in luchtvaarttermen de ILS – Instrument Landing System, is een systeem die toestellen via radiosignalen naar de baan leidt. Vliegtuigen volgen een vaste daalhoek richting de landingsbaan. Dit doen ze door een radiosignaal richting een antenne bij de landingsbaan te volgen. Alle vliegtuigen pikken dit signaal op een afstand ongeveer 11 kilometer op dezelfde hoogte van 600 meter op. Hierdoor kunnen alle vliegtuigen op precies hetzelfde punt aan de eindnadering beginnen. Om al het vliegverkeer geordend op te lijnen met de landingsbaan vliegen de toestellen al een stukje voordat het glijpad wordt opgepikt tussen de 600 meter en 1200 meter hoogte, deze hoogte bereiken de toestellen rond uw postcode. Belangrijkste aspect is dat dit conform internationale (standaard) veiligheidseisen (van ICAO) is waaraan moet worden voldaan. Juist daarom is vliegen zo veilig. Daarnaast is de afhandeling daarmee voorspelbaar voor zowel piloten als verkeersleiders. Door de drukte is het voor LVNL overzichtelijker om de toestellen verder op te lijnen en deze afstand hebben de grotere en zwaardere toestellen ook nodig om naar hun landingssnelheid te gaan. Bij een laag verkeersaanbod is het mogelijk om bepaalde toestellen korter (meer richting Schiphol) of hoger op te lijnen voor de eindnadering.

LVNL en ministerie van IenW zijn hard bezig met een herindeling van het Nederlandse luchtruim. Bij deze herindeling kunnen er veranderingen komen in de vertrek- en aankomstroutes op Schiphol om meer woonkernen te ontzien van overlast en milieubewustere routes te ontwerpen. Daarnaast wordt er gekeken om toestellen hoger te laten aanvliegen. Tussen 2026 en 2030 worden die nieuwe routes geleidelijk ingevoerd. Nieuwe indeling luchtruim | Luchtvaart in de toekomst

Als de windrichting weer gaat veranderen naar de gebruikelijke zuidwestelijke richting zal de overlast afnemen.

Realiserende dat ik hiermee uw overlast niet weg heb kunnen nemen, hoop ik u desondanks van nuttige informatie te kunnen hebben voorzien.

Met vriendelijke groet,

Bewoners Aanspreekpunt Schiphol