Menu

Bijeenkomst Plaswijck Aardgasvrij

**** De gemeente Gouda organiseert op 11 juni een bijeenkomst over Plaswijck Aardgasvrij ****

De Energiewerkgroep Watergras informeert u over twee zaken:

Op 11 juni organiseert de gemeente een bijeenkomst over de energietransitie van Plaswijck. De gemeente is bezig om te onderzoeken welke warmte-oplossingen kunnen leiden tot een aardgasvrij Plaswijck. En welke stappen daarvoor nodig zijn. Dit komt in een wijkuitvoeringsplan (WUP). Voor meer info zie https://www.gouda.nl/gouda-werkt-aan-de-stad/plaswijck-aardgasvrij/
Het verkenningsrapport is uitdrukkelijk een rapport van de gemeente. De Energiewerkgroep Watergras heeft meegelezen en het rapport van kritische opmerkingen voorzien.

Voor degenen, die meer willen weten: in de maanden mei t/m oktober staat het mobiele energieloket elke laatste woensdag van de maand bij Buurtcentrum van Noord, van 13.00 – 16.00 uur, waarbij de gemeente aanwezig is.

Rondetafelsessie 23 april a.s.

Watergras medebewoners,

We zullen op donderdag 23.4.2026 bij Van Noord (zaal 1.12) op Lekkenburg 1 van 19:30 tot 21:30 in kleine kring weer een gesprek hebben over energiebesparing en wooncomfort.
Het gesprek zal gaan over:

  • batterijen,
  • de afweging full elektric of hybride,
  • de koppeling van verschillende vormen van warmteterugwinning en
  • heel relativerend hoe ver moet je gaan?

We denken dat er ook weer een Goudse energiecoach bij zal zijn.

Er is nog plek voor een extra deelnemer: Svp niet op goed geluk binnenlopen maar even aanmelden bij info@raccent.nl

Hartelijke groet namens de WeW,
Jos Geerligs.

Website WEW geheel vernieuwd

De website van de Werkgroep Energie Watergras (WEW) is geheel vernieuwd.
Deze website van WEW staat in het menu van de website van de wijkvereniging en is rechtsteeks te bezoeken via de link: https://energie.watergrasgouda.nl/

Vraag Werkgroep Energie Watergras m.b.t. de betonvloeren in de wijk

Tijdens de bewonersbijeenkomst van de Werkgroep Energie Watergras is een vraag gesteld over Kwaaitaalvloeren. De werkgroep denkt dat deze vloeren niet toegepast zijn in de Water- en Grassenbuurt. Om dit te onderbouwen zijn we op zoek naar foto’s van ongeïsoleerde kruipruimten van de verschillende woningtypen. Foto’s zijn zeer welkom via het mailadres van de werkgroep Energie: werkgroepenergiewatergras@gmail.com , met vermelding van adres en/of woningtype.

4e Bewonersavond van de WG Energie

Op 27 november 2025 is de 4e Bewonersavond van de WG Energie gehouden.
De sheets van de Powerpoint presentatie van deze avond zijn na een paar klikken te downloaden op de website van de werkgroep:
https://energie.watergrasgouda.nl/2025/11/29/powerpoint-presentatie-4e-bewonersavond/

Energiewerkgroep 4e Bewonersavond

 

 

 

 

Verstandig met energiegebruik en gemeentebeleid … hoe verder?

Op donderdag 27 november 2025
Inloop vanaf 19:45 uur met koffie en thee
Goudse Waarden, Heemskerkstraat 105

Op de 1e bewonersavond heeft de Energiewerkgroep haar doelen voorgelegd, de 2e keer zijn
energiebesparende acties toegelicht (o.a. blowerdoortest en infrarood opnames), de 3e keer ging het over goede voorbeelden in de wijk.

Deze keer is de agenda:

  1. Hoe kunt u uw energiedoelen toetsen, bijvoorbeeld
    – uw woning van een C-label naar een A-label in 2032
    – de wijk naar gemiddeld 600 m3 gas per woning in 2032
  2. Wat wij u kunnen meegeven als hulpmiddelen
    – maatregelen naar aanleiding van onderzoek referentiewoningen
    – hulpmiddel om maatregelen aan uw woning te toetsen op de website
    – huizenroute op de website.
  3. Informatie over de gemeenteplannen

Tijd: 20:00 – 21:30 uur voor bovenstaande onderwerpen, daarna ruimte voor napraten (met borrel).
Aanmelden bij het secretariaat van de Bewonersvereniging: info@watergrasgouda.nl

Verslag ronde-tafel gesprek WG Energie 15 mei 2025

Beste medebewoners van de Watergras,

Op donderdag 15 mei hebben Maarten van Nielen en Jos Geerligs over namens de Werkgroep Energie het eerste ronde-tafel gesprek gehad met een viertal bewoners van de Watergrassen. De projectleider van de gemeente Anja Möltgen was aanwezig met tips en informatie. Het was een enthousiaste twee uur waarin de bewoners hebben verteld over de duurzaamheid van hun woning, wat zij in de loop der jaren al hebben gedaan en waar de vragen nog zitten. Duidelijk werd dat naast besparing van kosten, het comfort van de woning een belangrijk aspect is om te verduurzamen.
Er is duidelijk behoefte aan een vervolg en dat willen we doen met bewoners van hetzelfde type huis. De Werkgroep Energie is namelijk bezig per woningtype een lijst met maatregelen voor verduurzaming in kaart te brengen. Gesprekken kunnen dan weer wat concreter worden.
Wie ook graag deelneemt aan een ronde-tafel gesprek kan dat laten weten in een berichtje aan info@raccent.nl

J.W.G. Geerligs
Zwenkgras 45

Deelnemers voor warmtescan gezocht

We zijn met de werkgroep Energie aan het kijken welke woningen in de wijk geschikt zijn om de komende twee weken een professionele warmtescan te laten uitvoeren. Zou jij eventueel in aanmerking willen komen voor deze gratis scan?

Voordeel is een uitgebreide scan met maatwerkadvies over isolerende maatregelen die je zou kunnen nemen. Jouw bijdrage is om de komende week op een afgesproken dag rond 5:30 in de ochtend open te doen voor de onderzoeker die buiten infraroodfoto’s maakt en binnen ook van alles wil weten. En de dag ervoor alvast je huis warm te stoken.

Daarna volgt nog een keer een bezoek, waarbij de onderzoeker van één jaar de maandelijkse energieverbruiken nodig heeft. Het resulterende rapport wordt behalve aan de huiseigenaar ook overhandigd aan de werkgroep. Het rapport gaat uiteraard niet naar buiten.

Wel willen we op basis van alle rapporten generieke adviezen schrijven voor alle bewoners over ons soort woningen. Als je belangstelling hebt, meldt je dan op korte termijn telefonisch aan bij Maarten van Nielen, tel 06 51145969 of Nico van den Berg 06 16750066.

Bewonersavond werkgroep energie 18 maart 2025

Lees in PDF: Bewonersavond Werkgroep Energie 2025


Lees in PDF: Bewonersavond Werkgroep Energie 2025

 

Informatie rioolsysteem Water- en Grassenbuurt

Beste buurtbewoners,

Hierbij informatie over het rioolsysteem in onze buurt. In onze buurt is er een gescheiden systeem van hemelwaterafvoer en afvalwater uit onze woningen. Om te laten zien hoe dit is aangelegd hebben we een afbeelding van een deel van onze wijk in beeld gebracht. Dit systeem geldt voor de hele Water- en Grassenbuurt.

De bruine lijnen vormen het riool voor het afvalwater uit de woningen, dat naar het zuiveringsstation gaat. Opvallend is dat deze riolering bij ons in de buurt via onze tuinen en achterpaden lopen.

De lichtblauwe lijnen is de hemelwaterafvoer.  Dit regenwater wordt vanuit de straatkolken rechtstreeks op de omliggende sloten in de wijk geloosd, zonder dat dit wordt  gezuiverd. Eventuele vervuiling door vuilwater of het wassen van auto’s komt via de kolken ook direct in de sloten terecht.

Wij vragen u daarom om geen vies water in de straatkolken te lozen, om vervuiling van de sloten in onze mooie buurt te voorkomen.

Ruud Heijker

Voorzitter Watergras